تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/05/30 - 20:22
کد خبر: 479797

شرایط سنی ۲۴ سال همچنان برای فرهنگیان پابرجاست/ احتمال حکم استنکاف برای مسئولین رده بالا

شرایط سنی ۲۴ سال همچنان برای فرهنگیان پابرجاست/ احتمال حکم استنکاف برای مسئولین رده بالا

چندی پیش یکی از داوطلبان کنکور به‌ دیوان شکایت کرد و دیوان هم سقف سنی را باطل و اعلام کرد که شرط سنی عمومی باید ملاک پذیرشِ این دانشگاه قرار بگیرد؛ یعنی حداکثر ۴۰ سال.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر طبق قانون رفتار کند و بر اساس آخرین رأی که هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درباره شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گذاشته است، برای اصلاح دفترچه کنکور سراسری اقدام کند.

رأی دیوان عدالت اداری به کنکور امسال نرسید؛ سقف سنی 24 سال برای معلم شدن

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چندی پیش بود که هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در پی شکایت یکی از داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان نسبت به تعیین سقف ورود، این شرط را ابطال کرد.

با ابطال این شرط به نظر می‌آمد که در کنکور سراسری امسال، سقف سنی برداشته شود اما در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری آمده است: «به موجب ماده 20 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب جلسه 704 به تاریخ ششم دی 1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی، داشتن حداکثر سن 24 سال تمام جهت تحصیل رشته مورد نیاز آموزش وپرورش الزامی است». 

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش در خصوص موضوع سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: بحث شرط سنی دانشگاه فرهنگیان یکی از شروطی است که برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تعیین شده است مانند معدل و نمره تراز کنکور.

وی افزود: در سال 1390، شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان 24 سال بود که به 22 سال کاهش یافت؛ ما در سال 1399 با وزیر وقت آموزش و پرورش مکاتبه کردیم تا سقف سنی افزایش پیدا کرده و به 24 سال برسد.

* درخواست‌ها برای افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به 26 سال بود 

امرایی اضافه کرد: آن زمان جلسه‌ای در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد و سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به 24 سال رسید و سه سال داوطلبان بر اساس آن سن 24 سال به دانشگاه ورود پیدا کردند؛ تا آنکه مجدد زمزمه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است این سن کاهش پیدا کند و به 22 سال برسد.

وی با بیان اینکه این ماجرا در حالی اتفاق بود که درخواست افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به 26 سال را داشتیم، گفت: در اکثر دانشگاه‌هایی که حالت بورسیه‌ای دارند، افرادی که خدمت سربازی را گذرانده‌اند، دو سال سربازی را مازاد شرط سنی برای‌شان در نظر می‌گیرند؛ از سوی دیگر چون آموزش و پرورش با کمبود معلم روبرو است، پیشنهاد کردیم که این افزایش سن برای عموم داوطلبان گذاشته شود تا بتوانند استفاده کنند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به دلیل این پیشنهاد، اظهار کرد: برخی افراد دغدغه‌‌مند می‌‌گویند اختلاف سنی دانشجویان و همکلاسی‌ها باید کم باشد؛ این حرف کاملا درست است ولی با افزایش سنی که ما درخواست داشتیم، اختلاف سنی خیلی زیاد نمی‌شد یعنی اختلاف سنی کسی که با 18 سال سن وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود با فردی که 26 سال دارد و وارد دانشگاه می‌شود حدود 7، 8 سال است که عدد طبیعی و عمومی است.

وی با بیان اینکه سن بازنشستگی هم در حال افزایش است و قرار است 65 سال شود، افزود: وقتی سن بازنشستگی 65 سال می‌شود یعنی فردی که می‌خواهد 30 سال خدمت کند تا 35 سالگی هم می‌تواند وارد دانشگاه فرهنگیان شود.

* رأی دیوان عدالت اداری و ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

امرایی ادامه داد: حدود یک ماه پیش نامه‌ای درباره افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان به دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دادیم و خواهان افزایش سن شدیم؛ از طرفی یکی از داوطلبان کنکور که ذی‌نفع بود، شکایتی را در دیوان عدالت اداری ثبت کرد و خواهان ابطال آن بند در دفترچه کنکور سراسری شد که موضوع سقف سنی 24 سال را مطرح کرده بود. 

وی افزود: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که متشکل از قضات باتجربه دیوان هست، رأیی را صادر کرد و سقف سنی 24 سال را ابطال کرد و همان شرط سنی عمومی یعنی حداقل 20 سال و حداکثر 40 سال را برای استخدام در دانشگاه فرهنگیان قرار داد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 92 قانون دیوان عدالت اداری، رأی دیوان برای مرجع طرف شکایت و سایر مراجع و مقامات مذکور، زمانی که رأی به طرف شکایت ابلاغ شود یا در روزنامه رسمی منتشر شود، الزامی است، گفت: این رأی به طرف شکایت ابلاغ شده و نامه‌نگاری برای انتشار در روزنامه رسمی هم انجام شده است. 

* سقف 24 سال سن همچنان در دفترچه انتخاب رشته کنکور

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه شاهد بودیم که دفترچه آزمون سراسری منتشر شد و در آنجا شرطی را تحت عنوان 24 سال مطرح کردند، گفت: در آنجا به ماده 20 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اشاره شده است؛ماده 20 اساسنامه می‌گوید پذیرش دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به شیوه مورد توافق وزارتین آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری صورت می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: این ماده یک تبصره هم دارد که پذیرش دانشجومعلمان از بین پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری پس از تأیید صلاحیت‌ عمومی و تخصصی آنان توسط وزارت آموزش و پرورش صورت می‌پذیرد. یعنی دست وزارتخانه را باز گذاشته است که محدودیت‌ها را تعیین کند.

امرایی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش هم بر اساس همین ماده تصمیم‌گیری را انجام داد و برای سال 1403، سن 22 سال را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان تصویب کرد اما رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، شرط سنی دانشگاه فرهنگیان را کلا باطل کرده است. پس دیگر نباید به ماده 20 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استناد کند. 

وی به متن ماده 92 قانون دیوان عدالت اداری اشاره کرد و ادامه داد: در این ماده صریحا اعلام می‌کند که چنانچه مصوبه‌ای در هیأت عمومی ابطال شود، پس از ابلاغ رأی به طرف شکایت یا انتشار در روزنامه رسمی، رعایت مفاد آن برای مرجع طرف شکایت و سایر مراجع و مقامات مسؤول دستگاه‌های موضوع ماده (۱۲) این قانون الزامی است.   

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر طبق مواد قانون دیوان عدالت اداری رفتار کند و بر اساس آخرین رأی که هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درباره شرط سنی گذاشته است، سریعا با سازمان سنجش مکاتبه انجام دهد و آن بند شرط سنی را اصلاح کند.

وی تأکید کرد: اگر آموزش و پرورش بر اساس رأی دیوان عمل نکند، طبق مواد قانون دیوان عدالت اداری، با مراجعه شاکی به دیوان، حکم استنکاف مسؤولان رده بالای وزارتخانه باید صادر شود یعنی هر بخش که استنکاف کرده است، حکم مسؤول رده بالای آن صادر می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟
افتتاح اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس
کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
آغاز معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز
برآورد شرکت ۵ میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین امسال
دستور خزاعی برای فیلم‌های خارجی عرضه شده در پلتفرم‌ها
بیرانوند به بازی پرسپولیس رسید
کاریکاتور| خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
گرامیداشت مقام استاد و مربی در سپاه +عکس
کاریکاتور| گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
مستمری والدین شهدا افزایش یافت
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top